Wydaje Ci się, że tylko mieszkając w dużym mieście wojewódzkim, masz możliwość rozwinięcia prężnie funkcjonującego biznesu? W wielu branżach rzeczywiście łatwiej rozwinąć skrzydła w większej miejscowości, co wcale nie oznacza, iż aby osiągnąć sukces, musisz opuszczać swoje miasto liczące 20-30 tysięcy mieszkańców. Jeżeli masz dobry pomysł na biznes w małym mieście, Twoje szanse na powodzenie są bardzo wysokie. Czym warto się zająć w mniejszej miejscowości? O czym pamiętać, aby genialny pomysł obrócić w genialny zysk?
Zalety prowadzenia biznesu w małej miejscowości
Zwykle im większy rynek, tym łatwiej rozwinąć biznes, gdyż przynajmniej teoretycznie, wśród tłumu zawsze znajdą się jacyś ludzie, którzy chętnie kupią Twój produkt lub skorzystają z Twoich usług. Niewielka liczba ludności ogranicza możliwości, jednak może się okazać bez znaczenia, jeśli dobrze wykorzystasz zalety prowadzenia interesów w małym mieście, które bez wątpienia również istnieją.
Przede wszystkim należy wskazać na relatywnie niskie koszty prowadzenia własnej działalności w małej miejscowości. Chodzi tu głównie o wynajęcie lub zakup lokalu, gdyż ceny nieruchomości bywają nawet o kilkadziesiąt procent niższe niż w dużych miastach. Jednak w małej miejscowości można liczyć również na niższe ceny u dostawców. Tym samym uzyskanie określonego zysku w małym mieście nie wymaga tak dużych obrotów, jak w miejscowości liczącej ponad 100 czy 200 tysięcy ludności. Warto też pamiętać, że w wielu branżach konkurencja w małych miastach jest niewielka lub nie ma jej wcale. Oczywiście nawet w maleńki, liczącym 20 tysięcy mieszkańców miasteczku, zapewne jest kilka sklepów spożywczych, pizzeria, pub, czy fryzjer. Jednak bardzo prawdopodobne, że nie ma sklepu z panelami ściennymi, herbatami świata, czy kręgielni. Wyznaczając nowe ścieżki w mieście, od razu stajesz się liderem rynku i najprawdopodobniej monopolistą. Rzecz w tym, iż w wielu obszarach w małym mieście jest miejsce tylko dla jednego przedsiębiorcy, jeżeli natomiast będziesz pierwszy, przetrzesz szlaki i zdobędziesz zaufanie Klientów, przez co niezwykle trudno będzie z Tobą rywalizować.
Jak wpaść na dobry pomysł?
Zastanawiając się nad wyborem biznesu, w którym mógłbyś się realizować, musisz uwzględnić potrzeby miasta i mieszkańców. Zastanów się, czego brakuje w danym mieście oraz jakie są specyficzne potrzeby jego mieszkańców. Sytuacja jest nieco prostsza w przypadku miejscowości turystycznych. W tym przypadku trzeba dobrze zastanowić się nad tym, jaka działalność ma szanse na sukces, uwzględniając charakter turystyki w danym mieście. Jeżeli odwiedzają je głównie goście zagraniczni, warto otworzyć sklep z pamiątkami albo hotel. Natomiast jeśli do miasta zjeżdżają głównie turyści z innych części Polski, lepiej stawiać na restauracje i sklepy z praktycznymi produktami, takimi jak mapy czy przewodniki. Często dobrym pomysłem jest również otwarcie wypożyczalni sprzętu sportowego.
W niewielkiej miejscowości warto również postawić na transport. Dobrze, jeśli usługi będą obejmowały również okoliczne wioski. Jak wiadomo, połączenia pomiędzy wsiami i miastami są dziś fatalne. Dlatego też firma przewozowa w małej miejscowości zwykle jest skazana na sukces. Warto również pomyśleć o wypożyczalni rowerów. O ile w dużych miastach coraz częściej władze gwarantują dostęp do rowerów miejskich, o tyle w niewielkich miejscowościach jest to wciąż niespotykane, pomimo rosnącej popularności jednośladów.
Problemem wielu miast niewielkiej wielkości jest wszechobecna nuda. Mieszkańcy często nie mają w zasadzie żadnego wyboru, jeśli chodzi o miejsca, do których mogliby się wybrać w celu miłego spędzenia popołudnia czy wieczoru. Zastanów się zatem, jaka placówka mogłaby odnieść sukces w Twoim mieście. Może warto otworzyć klub fitness, escape room, albo udostępnić ściankę wspinaczkową?
Miej na uwadze, że zarobki w małych miastach są niższe niż w największych metropoliach. Dlatego też mieszkańcy zwracają o wiele większą uwagę na ceny usług i produktów. Pomyśl zatem o otwarciu sklepu z tanimi drobiazgami – „wszystko po 2 zł” czy „wszystko po 5 zł”. Nadal ogromną popularnością cieszą się również sklepy z tanią odzieżą. Możesz także założyć komis sprzętu elektronicznego, skupując, a następnie sprzedając nieco drożej komputery czy tablety.
Popularność usług
Niewątpliwie, w małym mieście sprawdzają się biznesy oparte na świadczeniu usług w domu klienta. Wszystko za sprawą niskich kosztów prowadzenia takiej działalności, ze względu na konieczność pokonywanie stosunkowo niewielkich odległości. Możesz np. zająć się myciem i strzyżeniem zwierząt domowych lub czyszczeniem tkanin przy użyciu specjalistycznych środków. Sukcesem często okazują się również usługi kosmetyczne czy rehabilitacyjne, jednak wymagają one posiadania fachowej wiedzy.
Zanim podejmiesz ostateczną decyzję o otwarciu biznesu, dobrze się zastanów, czego potrzebują mieszkańcy danego miasta. Prześledź również historię przedsiębiorców podejmujących działalność w Twoim mieście, aby dowiedzieć się, w których branżach trudno o odniesienie sukcesu.