Większość przedsiębiorców regularnie boryka się z problemami organizacyjnymi, dotyczącymi finansów. Nie ma w tym nic dziwnego, gdyż zarządzanie finansami w firmie wymaga wiele praktyki i wbrew pozorom nie jest takie łatwe, jak mogłoby się wydawać. Szczególnie, gdy firma się rozrasta i zajmuje się coraz większą ilością projektów.
Organizowanie finansów
W pracy przedsiębiorcy zdarzają się bardzo nerwowe chwile. Bywa tak, że nagle odbiera się telefon od swojego księgowego z zestawieniem należności, jakie trzeba zapłacić podwykonawcom, pracownikom lub urzędowi skarbowemu. Pomimo, że są to stałe wydatki, takie jak VAT, zaliczka na podatek dochodowy, pensje pracowników czy faktury za leasing, to i tak w wielu firmach pojawia się nagłe poruszenie oraz pytanie, skąd wziąć na to pieniądze, aby finanse w firmie się zgadzały. Gdy nagle okazuje się, że na koncie firmowym nie ma odpowiedniej sumy pieniędzy, łatwo można popaść w panikę.
Wtedy zaczyna się kombinowanie. Przedsiębiorca rozpisuje, ile pieniędzy pojawi się na koncie w najbliższych dniach, czy jego kontrahenci są może winni jakieś pieniądze, o które można by się upomnieć, a czasem nawet pojawiają się próby poproszenia klienta, aby zapłacił fakturę przed terminem. Aby finanse w firmie się zgadzały, pojawiają się pomysły na przeprowadzenie promocji lub zobowiązanie się do wykonania dodatkowej pracy oraz wzięcie za to zaliczki.
Są to działania chaotyczne i na ogół nieefektywne. Mogą prowadzić to całkowitego zrujnowania płynności finansowej, co powoduje brak wypłacalności. Według ekspertów, brak odpowiedniego organizowania finansów w firmie, jest najczęstszym powodem bankructw. Zwłaszcza jeśli chodzi o małe i średnie przedsiębiorstwa. To one powinny najbardziej zadbać o swoje finanse, gdyż w tej materii, początkujący przedsiębiorcy popełniają najwięcej błędów. Wiąże się to głównie z bagatelizowaniem tematu, a nie brakiem odpowiednich kompetencji czy możliwości. Dlatego warto posłuchać co mają na ten temat do powiedzenia analitycy finansowi.