Umiejętnie przeprowadzony Real Time Marketing jest idealną formą reklamy, z której korzysta wiele znanych marek. Na przestrzeni ostatnich kilku lat ta metoda na zdobycie większego zainteresowania odbiorców zyskała ogromną popularność. Odpowiedzialne za RTM osoby biorą na siebie dużą odpowiedzialność, ponieważ granica między trafionym żartem, a zwykłą uszczypliwością jest dość cienka.
Real Time Marketing – najlepsze reakcje na wydarzenia
Podstawą do przeprowadzenia RTM są różnego rodzaju wydarzenia w kraju i poza jego granicami. Jest to idealna okazja, by w humorystyczny i zdystansowany sposób przedstawić własną ofertę i wzbudzić większe zainteresowanie. Za lidera w skutecznym Real Time Marketingu uznaje się bezapelacyjnie markę IKEA, która zawsze w trafny sposób komentuje to, co dzieje się wokół. W 2020 roku przykładami były choćby Gala rozdania Oscarów oraz zrzeczenie się tytułu i przywilejów królewskich przez Harry’ego Windsora. W pierwszym przypadku IKEA zaprezentowała możliwość zakupu statuetki łudząco przypominającej tę wręczaną w ramach nominacji dla najlepszych produkcji filmowych z całego świata. Na reakcje internautów nie trzeba było długo czekać, jak zwykle docenili pomysłowość marki – tak jest za każdym razem. Zgodnie z powyższym, IKEA w równie trafny sposób skomentowała z przekąsem fakt głośnego zrzeczenia się tytułu królewskiego przez młodszego wnuka Królowej Elżbiety. Wszak w sklepie Harry cały czas jest dostępny, z jednej strony to zwykłe krzesełko, z drugiej ma w sobie coś z królewskiej prezencji. W bieżącym roku doceniono także RTM w wykonaniu mBanku, dla którego podstawą stały się testowo wysyłane wiadomości push. Fakt natychmiast był zgłaszany przez wielu użytkowników aplikacji mobilnej, jednak nie spowodowało to zaprzestania korzystania z niej. Wręcz przeciwnie, wywołało to nawet masowe spowolnienie działania aplikacji mBanku. Oczywiście przyznano się do błędu systemowego, ale pojawiło się również humorystyczne skomentowanie zaistniałej sytuacji. Na profilu w serwisie Twittera bank poinformował o wielu przesłanych memach, a w podziękowaniu użytkownicy otrzymali… nowe logo.
W jaki sposób tworzyć RTM?
Największe marki decydują się na RTM bardzo często, ale wiedzą one najlepiej, jak to rozegrać, by zdobyć uznanie odbiorców. Najważniejsze jest nawiązanie do szeroko komentowanego wydarzenia, brak powszechnej informacji o nim, może jedynie narazić markę na wyśmiewanie się z niej. Warto być pierwszym, kto w żartobliwy sposób zareaguje. Niestety, każde kolejne odniesienia mogą być uznawane za kopiowanie pomysłów, co rzadko kiedy jest dobrze przyjmowane. Wskazana jest ponadto szybka i merytoryczna analiza, czy dane wydarzenie jest odpowiednie do tego, by przekazywać je dalej, roztrząsać na kilka innych sposobów. Jeżeli już zapada decyzja o zastosowaniu Real Time Marketingu, należy bardzo dobrze przemyśleć formę nawiązania do sytuacji, czy wydarzenia. Nie da się ukryć, że najczęściej marki uciekają się do zwykłych memów, które zdobywają zdecydowanie największe zainteresowanie.