Pandemia odbiła się negatywnie na wszystkich sektorach gospodarki, których dotychczasowym, głównym źródłem dochodu była sprzedaż płynąca ze sklepów stacjonarnych. Nie uniknął tego również sektor dóbr luksusowych, który od pewnego czasu przeżywa rekordowy spadek sprzedaży.
2020 rok był najmniej owocnym dla takich luksusowych towarów jak odzież, akcesoria, kosmetyki i zegarki. Skutki pandemii odczuły również z reguły bardziej stabilne części luksusowego handlu, czyli branża nieruchomości i środków transportu.
Wyniki sprzedażowe towarów luksusowych w pandemii
Najmocniej spadek sprzedaży dało się zauważyć w handlu odzieżą oraz zegarkami, bo aż 30 procent w porównaniu do poprzedniego roku. Ograniczenia związane z podróżami służbowymi, brak konieczności pojawiania się osobiście na ważnych spotkaniach biznesowych oraz globalna praca zdalna sprawiły, że popyt na te towary naturalnie zmalał.
Pandemia jednak najmniej zabolała branżę luksusowego obuwia - jedynie 12% spadku. Prawdopodobnie klienci zauważyli, że inwestycja w sportowe buty dobrej jakości będzie znacznie korzystniejszym wydatkiem.
Inne branże luksusowych dóbr takie, jak nieruchomość, środki transportu, podróże lub dzieła sztuki notują spadek swojej sprzedaży do 1 biliona euro. Ogólna niekorzystna sytuacja gospodarczo-ekonomiczna świata nie sprzyjała dużym wydatkom, a społeczność była mniej skora do wydawania pieniędzy, nie będąc pewna sytuacji jaka będzie ich czekać w najbliższej przyszłości.
Zmiana zachowań konsumenta towarów luksusowych
Tak jak w każdym sektorze gospodarki, tak i w branży dóbr luksusowych, obserwuje się zmianę zachowań konsumenckich, a tym samym strategii biznesowych jakie obierają firmy. Sprzedaż z prestiżowych i zapierających dech w piersiach salonów stacjonarnych, szybko musiała przenieść się do internetu. To kanał sprzedaży, który miał stopniowo rosnąć w tej branży, a jego całkowite rozwinięcie spekulowano na rok 2025.
Aktualnie sprzedaż internetowa zaczyna szybko dorównywać sprzedaży stacjonarnej, ponieważ na rynku konsumentów zaczyna pojawiać się Generacja Y i Z, dla których internet to priorytetowe źródło informacji oraz zakupów.