W sklepach online nawet 70% nie dochodzi w końcu do skutku. Prawdziwą plagą e-commerce jest porzucanie koszyków zakupowych.
Najczęstsze przyczyny porzucania koszyków zakupowych
Powodów, dla których klienci porzucają koszyk zakupowy jest bez liku. Dzięki dokładnej analizie przyczyn możemy skutecznie poprawić funkcjonowanie naszego sklepu i zmniejszyć wskaźnik porzuceń koszyka. Możemy je podzielić na cztery grupy:
- Koszty:
- wysokie koszty dostawy,
- dodatkowa prowizja za wybranie określonej metody płatności,
- brak jasno podanej informacji o kosztach zamówienia,
- cena za zamówienie różni się od tej podanej na karcie produktowej,
- nieuwzględnienie ceny promocyjnej i rabatów na karcie zamówienia,
- za wysoki całkowity koszt realizacji zamówienia.
- Istota e-commerce
- zachowanie koszyka do złożenia zamówienia w innym czasie,
- próby zapoznania się z całkowitymi kosztami realizacji zamówienia,
- zmiana decyzji zakupowych przez klienta,
- brak zdecydowania co do zakupu danego produktu,
- kupujący tylko przegląda i porównuje oferty różnych sklepów.
- Problemy z finalizacją zamówienia
- zamówienie produktów związane jest z rejestracją w sklepie,
- brak preferowanej przez klienta metody płatności lub dostawy,
- rozproszenie uwagi klientów, np. przez oferty promocyjne,
- konieczność podawania danych niepotrzebnych do złożenia zamówienia,
- zbyt skomplikowany i długotrwały proces złożenia zamówienia.
- Problemy techniczne
- kłopoty z płatnościami online,
- zbyt długo ładująca się strona internetowa,
- nieprawidłowe działanie skryptów na stronie,
- kłopoty z nawigacją,
- nieprawidłowy certyfikat SSL.
Sposoby na obniżenie wskaźnika porzuceń
Przede wszystkim wzmacniaj zaufanie klientów do swojego sklepu internetowego. Staraj się używać sformułowania „całkowity koszt zamówienia”. Dzięki temu klient wie, ile ostatecznie zapłaci.
Użyj czytelnego paska postępu, aby klient wiedział, ile kroków zostało mu do złożenia zamówienia. Na każdym etapie będzie mógł bez problemu zrezygnować z zamówienia.
Postaraj się też o dobry projekt sklepu, wyróżnij przycisk z koszykiem zakupowym. W ten sposób klient łatwo go znajdzie na każdej podstronie sklepu. Możesz też przedstawiać skróconą liczbę produktów znajdujących się aktualnie w koszyku razem z ich wartością.
Nie rozpraszaj klienta zbyt dużą ilością promocji, ankiet i skomplikowanymi regulaminami. Formularz zamówienia powinien być jak najprostszy i czytelny. Wtedy klient łatwo wybierze metodę dostawy i płatności.
Zadbaj o formularz zamówienia. Usuń niepotrzebne pola. Dokonaj analizy poziomu weryfikacji danych wprowadzanych przez klienta.