Reklama w Social Mediach to bardzo popularny sposób aby reklamować się w internecie. Często mówi się o niej ogólnie, gdyż ma ona wiele plusów, jest często wykorzystywana przez wiele osób i daje możliwość promowania się nawet osobom prywatnym z małym budżetem reklamowym. Wiele jednak osób nigdy z niej nie korzystało i zastanawia się, czym tak właściwie jest reklama w mediach społecznościowych, na jakiej zasadzie działa, jakie ma plusy i czy warto z niej skorzystać. Później prezentujemy całe zagadnienie i odpowiadamy na wszystkie pytania, udzielając przydatnych porad i wskazówek.
Czym jest reklama w Social Mediach?
Reklama w social mediach to reklama na portalach społecznościowych. Ma ona formę typowych materiałów, postów czy grafik danego portalu społecznościowego a same reklamy są umieszczane w różnych miejscach. Reklama jest wyświetlana użytkownikom danego serwisu. Możemy w zamian za opłatę stworzyć i uruchomić kampanię reklamową prezentując różnego rodzaju produkty lub usługi. Największe portale społecznościowe umożliwiają reklamowanie się w ten sposób. Dla portali społecznościowych jest to możliwość zarobienia środków a dla reklamodawców możliwość dotarcia do wielu różnorodnych osób. Z systemów reklamowych możemy korzystać zarówno jako osoby prywatne czy firmy i duże marki. Możemy też z takiej opcji korzystać samodzielnie lub zlecać ją agencjom reklamowym, które licznie oferują taką usługę na rynku. Bardzo często reklama w social mediach wykorzystywana jest do reklamowania swoich produktów stworzonych samodzielnie lub do reklamowania małych biznesów i sklepów internetowych.
Reklama dla osób prywatnych
Reklama w social mediach to reklama możliwa do wdrożenia przez osoby prywatne. Wiele osób obawia się o ten parametr lub nie ma możliwości uruchomienia reklamy w tv czy radiu ze względu na mały budżet. Portale społecznościowe są otwarte na ten problem i oferują proste, szybkie oraz korzystne cenowo uruchomienie kampanii reklamowej. Każda osoba może uruchomić taką kampanię, gdyż nie musi spełniać specjalnych wymogów, sam system tworzenia reklam jest prosty (w internecie znajduje się wiele poradników czy instrukcji dla danego portalu społecznościowego) a forma rozliczenia umożliwia komfortowe opłacenie rachunku np. kartą płatniczą czy PayPalem po wyemitowaniu reklam. Reklamowanie się w mediach społecznościowych jest też najprostszą formą reklamowania się, która nie wymaga zakładania specjalnych kont reklamowych, poznawania tajników promocji czy projektowania skomplikowanych kampanii reklamowych.
Targetowanie i grupa docelowa
Ważnym powodem, dla którego warto korzystać z reklamy w social mediach, jest możliwość targetowania, czyli określenia grupy docelowej. Odbywa się ono poprzez wybieranie poszczególnych parametrów odbiorców i wyświetlanie reklam tylko im. Dzięki temu możemy świadomie zadecydować, do kogo trafi nasza reklama, a kto jej nie zobaczy. Będzie przekładało się to na lepsze dopasowanie naszej reklamy do potencjalnych klientów i reklamowanie się tylko w takim środowisku, w jakim chcemy. Targetowanie to domena reklam internetowych — szczególnie na portalach społecznościowych, gdzie same serwisy dysponują wieloma danym na temat swoich użytkowników. Określając grupę docelową, możemy określić m. in. takie dane jak lokalizacja, ogólne dane o odbiorcach jak wiek, płeć czy sytuacja zawodowa oraz bardziej szczegółowe takie jak zainteresowanie, aktywność na portalach czy posiadanie pewnych przedmiotów np. telefonów z konkretnym systemem operacyjnym. Targetowanie jest korzystne na każdej płaszczyźnie zarówno tej finansowej jak dotyczącej atrakcyjności reklam czy skuteczności reklamy. Dzięki targetowaniu możemy też realizować różne założenia reklamowe i np. pozyskiwać klientów, otwierać się na nowe rynki czy badać, w jakiej grupie nasz produkt sprzedaje się najlepiej.
Finanse i koszty
Reklama w Social Mediach jest korzystna, również pod względem finansowym. Pierwszym finansowym plusem jest efektywne wykorzystanie budżetu reklamowego. Reklama internetowa daje możliwość targetowania, czyli określenia grupy docelowej, do której trafi nasza reklama. Jeśli zostanie ona wyświetlona osobom zainteresowanym daną tematyką, wydane środki zostaną dobrze wydane. W takiej sytuacji z dużym prawdopodobieństwem wiele osób skorzysta z naszej oferty, a poprzez to wydane środki zwrócą się, a my zarobimy. Drugim plusem pod względem finansowym jest możliwość uruchomienia reklamy, nie posiadając dużych sum — z małym budżetem. Reklamę np. na Facebooku możemy uruchomić, nawet mając do dyspozycji kilkadziesiąt złotych, które zapłacimy po wyemitowaniu reklam. Samo rozliczanie się też nie wymaga przedpłat czy opalać za sam dostęp do reklam a na różnych portalach społecznościowych mamy możliwość wyboru różnego rodzaju rozliczanie się. Same koszty reklamy, które wynoszą np. kilkanaście złotych za dotarcie do kilkuset — kilku tysięcy osób są bardzo atrakcyjne i konkurencyjne dla innych typów reklam.
Skuteczność
Internetowa reklama w Social Mediach to również a w zasadzie przede wszystkim skuteczność. Targetowanie, wiele milionów użytkowników oraz przystępna forma reklamy sprawiają, że wiele osób chętnie korzysta z oferty naszej marki. Dzięki niskim kosztom możemy emitować reklamę wielu osobom. Możemy też dostosowywać ją pod względem formy i wyświetlać np. materiały video czy banery graficzne oraz reklamy tekstowe. Na portalach społecznościowych wiele osób szuka też produktów z poszczególnych kategorii i chętnie korzysta z różnego rodzaju ofert. Wbrew pozorom social media nie są tylko miejscem do spędzania czasu po pracy, ale są też wykorzystywane do wyszukiwania konkretnych produktów czy usług.
Przyjazna forma reklam
Reklamy w mediach społecznościowych mają również przyjazną i przystępną formę dla samych odbiorców. Często mają one formę dla typowych materiałów danego portalu społecznościowego, nie są nachalne i informują o ciekawych ofertach. Wiele osób z chęcią korzysta z takich podpowiedzi, gdyż reklamy są dostosowane do ich zainteresowań i profili oraz mają formę zwykłego posta, czy małego baneru nieprzeszkadzającego w używaniu portalu.