Pandemiczna rzeczywistość na dobre zmieniła podejście konsumenta do zakupów i korzystania z usług. Klienci przekonali się, że większość spraw są w stanie załatwić online zarówno z poziomu komputera, jak i telefonu. Smartfony już od dawna z powodzeniem zastępują nie tylko komputery stacjonarne i laptopy, ale również karty kredytowe, konsole do gier i książki do nauki. Nie dziwi więc, że obecnie klienci o wiele chętniej niż z fizycznych kart i wizyt w sklepach stacjonarnych korzystają z aplikacji mobilnych. Liczba aplikacji w sklepach Google Play i App Store zbliża się do 3 milionów i wciąż rośnie, co oznacza, że zapotrzebowanie nie wygasa.
Wygodne aplikacje mobilne
Podstawową zaletą aplikacji jest to, że każdy ma do nich dostęp na wyciągnięcie ręki — wystarczy, że kliknie w ikonkę na telefonie. Dodatkowo aplikacje wysyłają co jakiś czas powiadomienia przypominające o brandzie, a dobrze skonstruowane pozwalają na przejrzysty przegląd oferty i dodatkowych bonusów. W wielu przypadkach jedna aplikacja łączy w sobie funkcje sklepu, katalogu produktów czy usług i karty lojalnościowej. Klient ma to wszystko w zasięgu paru kliknięć, bez potrzeby logowania się na strony internetowe czy nawet wychodzenia z domu. Ta wygoda zachęca niemal wszystkich.
Jak firmy korzystają na aplikacjach mobilnych?
Oprócz wygody i wymiernych korzyści dla konsumenta, aplikacje mobilne przynoszą również wiele benefitów samej firmie. Aplikacje brandowane logo marki zwiększają jej prestiż i rozpoznawalność, zaś ich wielofunkcyjność ułatwia poznawanie klienta. Gromadzenie informacji, takich jak historia zakupów czy ostatnio przeglądane przez klienta produkty, pozwala na bardziej precyzyjną i wydajniejszą sugestię kolejnych zakupów. Dzięki zindywidualizowanym sugestiom klient chętniej powraca na stronę i częściej kupuje wyselekcjonowane dla niego towary. Aplikacja umożliwia również szybsze pozyskiwanie opinii o marce i katalogowanie ich w jednej, zintegrowanej platformie. Usprawniony jest również system komunikacji i widoczność marki. Promowanie apki w internecie i poza nim dopełnia inne działania marketingowe brandu.
Aplikacja mobilna a program lojalnościowy
Aplikacje mobilne to oczywiście jeden z elementów szerszego programu lojalnościowego każdej marki. Obecnie na rynku funkcjonują platformy marketingowe, takie jak Sparta Loyality Platform firmy Spartavity, pozwalające na kompleksową obsługę każdej mechaniki programów lojalnościowych. Dzięki takiej platformie marka może w łatwy sposób optymalizować wszystkie swoje procesy, obsługiwać klientów, tworzyć bazy danych oraz zarządzać wszystkimi kanałami komunikacyjnymi, włącznie z aplikacjami mobilnymi. Dzisiaj niemal każda porządna platforma lojalnościowa uwzględnia aplikację mobilną. Nie jest to konieczne tylko w nielicznych, bardzo specyficznych sytuacjach. Mowa o podmiotach, których klienci nie są zainteresowani aplikacjami mobilnymi. Ponadto w przypadku niektórych branż aplikacja może być po prostu nieprzydatna. Jednak jak już zaznaczono, są to niezwykle rzadkie przypadki.
